اندیشکده معرفت

مرکز شناخت، مشاوره و بررسی اطلاعات روز

اندیشکده معرفت

مرکز شناخت، مشاوره و بررسی اطلاعات روز

سلام خوش آمدید

تحلیل روندی Trend analysis

چهارشنبه, ۳ آبان ۱۳۹۱، ۰۷:۴۱ ب.ظ

سعید رهنما

تحلیل روندی

«روند» (trend) عبارت است از تغییرات منظم، مستمر و یا دوره‌ای در پدیده‌ها در طول یک بازه‌ی زمانی. تغییرات مذکور ممکن است به شکل کیفی یا کمی باشد. در کنار این مفهوم باید به مفهوم دیگری به نام «رویداد» اشاره نمود که بر خلاف روند حاصل اتفاق یا حادثه است و به شدت بر روندها و به طور کل  بر آینده تاثیر می گذارند. بنابراین روند اشاره به پیوستگی تاریخی و زمانی دارد و رویداد بر گسستگی های تاریخی تاکید می ورزد.

در ادامه مفهوم«تحلیل روند» (trend analysis) مطرح می گردد که به معنای مطالعه ی یک روند مشخص به منظور کشف ماهیت، علتهای بروز، سرعت توسعه و پیامدهای بالقوه ی آن است. تحلیل روندها باید بسیار دقیق باشد زیرا یک روند مشخص می تواند تاثیرات بسیار متفاوتی برابعاد گوناگون تحولات در طی دراز مدت داشته باشد که شاید بسیاری از این تاثیرات در نگاه اول قابل کشف نباشد.

آن چه در تحلیل روند مهم می نماید، بهره گیری از ابزارها و فنونی همچون دیدبانی یا پایش روندها (trend monitoring) ، برون یابی روند، رصد منابع اطلاعاتی (Scanning)، شناسایی پیشران‌ها (Driving Forces) و شناسایی رویدادهایی که علیرغم احتمال ناچیز وقوع، اثر بسیار شدیدی باقی می‌گذارند (Wildcards) است.

در نوشته های آینده با بررسی های بیشتر نمونه هایی از تحلیل روندی را با هم دنبال خواهیم کرد.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
اندیشکده معرفت

اندیشکده معرفت مرکزی تحقیقاتی جهت مشاوره و بررسی اطلاعات روز می باشد. فعالیت های اندیشکده معرفت انجام مطالعات سفارشی، پژوهش های بین رشته ای، مطالعات استراتژیک، تدوین برنامه، آینده پژوهی، برگزاری دوره های آموزشی، مشاوره اقتصادی و ... می باشد.